Som arbetsgivare kan du absolut minska koldioxidutsläppen från de anställdas tjänste- och pendlingsresor. Flera företag i regionen har lyckats med detta! För dem har det blivit win-win-win…nämligen lägre koldioxidutsläpp, lägre reskostnader, nöjdare anställda och därmed en stärkt ställning som attraktiv arbetsgivare.
Hemligheten för att lyckas är att jobba långsiktigt och strukturerat mot ett förankrat och tydligt mål. Bilden nedan visar vad processen bör innehålla för att resultatet ska bli bra.
01 Datainsamling
Data behöver samlas in gällande resvanor och behov hos de anställda, koldioxidutsläpp, reskostnader, antal fordon m.m.
02 Datanalys
Den data som har samlats in måste analyseras. Den behöver struktureras och användas som underlag till åtgärderna i handlingsplanen.
03 Handlingsplan med tydliga åtgärder
Samla en arbetsgrupp med uppgiften att ta fram mål och handlingsplan. Arbetsgruppen kan med fördel vara en redan existerande ledningsgrupp men det går också att sätta ihop en grupp för enbart denna uppgift. Det är viktigt att det finns representanter från hela företaget med i arbetsgruppen. Handlingsplanen bör innehålla de åtgärder samt ansvarig och tidplan för respektive åtgärd som behövs för att nå målet.
04 Implementering av åtgärder
En projektledare som ansvarar för genomförandet av handlingsplanen måste utses för bäst resultat. Regelbundna möten med arbetsgruppen samt alla personer som är ansvariga för åtgärderna i handlingsplanen är nödvändiga. Ledningsgruppen bör få regelbundna rapporter under implementeringen.
05 Uppföljning
En uppföljning behöver genomföras när handlingsplanen är genomförd. Med fördel används samma verktyg och metodik som vid datainsamlingen i början av processen. Då blir all data jämförbar och slutsatser blir korrekta. Uppföljningen är mycket viktig och kommer att ge tydliga resultat att visa för arbetsgruppen och ledningsgruppen.
Vid behov bestäms nya mål baserade på de resultat som uppföljningen visar och processen kan starta om igen.
En klassisk process. Men för att den ska ge ett bra resultat kan vi tipsa om några framgångsfaktorer utifrån många års erfarenhet av att hjälpa organisationer att ställa om sitt resande. Vi rekommenderar även att ni tar hjälp utifrån vid behov.
Win-win-win är avgörande!
För att en organisation ska ha bästa möjliga förutsättningar för att ändra sitt resande behöver de anställda vara positiva till förändringarna samtidigt som nuvarande reskostnader och koldioxidutsläpp minskar. Ni vill få en positiv effekt i alla dessa tre områden!
Lyssna på de som har lyckats!
Många företag i Sverige och i vår region har lyckats med detta. Företag inom många olika branscher. Vi vet vilka och hjälper er att få kontakt med dem. Uppfinn inte hjulet på nytt. Det är liksom onödigt…
Sätt ett tydligt mål!
Sätt ett tydligt mål för minskade koldioxidutsläpp, resor med bil eller reskostnader. Helst ett mål som tydligt kopplar till existerande styrdokument eller klimatmål. Utgå från era reella utsläpp, resvanor och kostnader som ni fångar upp och kvantifierar baserat på en bra datainsamling. Då blir uppföljningar mycket enklare och ni kan enkelt visa på era framgångar!
Ta ett helhetsgrepp!
Ta fram en handlingsplan med flera åtgärder. Åtgärderna måste utgå från era specifika förutsättningar. De kan vara stora och små, snabba eller långsamma att genomföra. Fokusera inte på en åtgärd bara för att omvärlden tycker den är viktig just nu. Det är bättre med flera mindre åtgärder som bygger på ert företags förutsättningar och tidsperspektiv. Ta med alla delar av organisationen i arbetsgruppen som tar fram handlingsplanen!
Bygg på riktig data!
Analyser av effekter från åtgärder bör utgå från er egen data. Bygg upp och kvantifiera åtgärderna utifrån er egna reella data. Då minskar ni onödiga kostnader och optimerar förutsättningarna för framgångsrika resultat!
Arbeta långsiktigt!
Sätt era mål på 1,5-3 års sikt. Gör en handlingsplan med flera åtgärder som implementeras under denna period. Stressa inte! Det är bättre med lågintensivt, strukturerat och målinriktat arbete under en längre tid. Det gäller inte bara för viktminskning. Gör en uppföljning så ni får ett bra kvitto på resultaten.
Kontakta oss om du vill veta mer!
Jesper Johansson, ResSmart kansli
070-630 51 50, kansli@ressmart.nu
Hedda Ericsson, ReSmart kansli
072-578 62 86, kansli@ressmart.nu
Tips och stöd på vägen
Guide – Hur du ställer om era pendlings- och tjänsteresor (Energimyndigheten) ladda ner